Nasz przyjaciel – kręgosłup

Nasz przyjaciel – kręgosłup

Stanowi oś organizmu, centrum konstrukcji, na której się opieramy. Kręgosłup każdy z nas posiada tylko jeden, dlatego należy dbać o niego ze zdwojoną siłą. Najpopularniejszą dolegliwością są bóle na odcinku lędźwiowym i krzyżowym oraz bóle karku. Jak im zaradzić? Przede wszystkim, należy zmienić nieco dotychczasowy tryb życia. Jeśli pracujemy ciężko fizycznie, nasz kręgosłup jest mocno obciążony, zafundujmy mu odrobinę relaksu po przybyciu do domu. Jeżeli zaś prowadzimy siedzący tryb życia, mamy pracę biurową, należy się codziennie ruszać. W codzienny rozkład dnia wprowadźmy gimnastykę, najlepiej poranną, w tym kilka ćwiczeń rozciągających. Przykłady takich ćwiczeń a nawet całe ich zestawy możemy bez problemu znaleźć w Internecie. Jeżeli już zmagamy się z bólami kręgosłupa, pomogą nam systematyczne masaże. Zapiszmy się również na basen, gdyż pływanie odciąża kręgi, przynosząc nieocenioną ulgę. Najważniejsza jest oczywiście konsekwencja naszych działań – jeśli zakończymy całość na jednym lub kilku razach, efekty będą dalece się różniły od zamierzonych. Najlepiej zatem wprowadzać niegwałtowne zmiany, niech to będzie taki rodzaj aktywności, który możemy bezproblemowo kontynuować każdego dnia. Przy dolegliwościach ze strony kręgosłupa ważna jest zmiana raz na zawsze, z trybem życia włącznie. Jeśli zatem jesteśmy w podeszłym wieku i nie poradzimy sobie z bardzo skomplikowanymi ćwiczeniami, po których będziemy się czuli zniechęceni oraz wyczerpani, wybierzmy np. nordic walking. Chodzenie z kijami, najlepiej po lesie lub miejskim parku, również doskonale odciąża kręgosłup, nie sprawiając większych trudności ćwiczącemu.